ستایش صفحه ی 10 کتاب فارسی با معنی و آرایه های شعر

به نام خدایی که جان آفرید سخن گفتن اندر زبان آفرید
معنای بیت: به نام خدایی آغاز می کنم که جان را آفرید . سخن گفتن را به انسان یاد داد.
بیت 3 جمله است .
آرایه تلمیح : اشاره به »داستان ، حدیث ، آیه ، وقایع تاریخی « را در شعر تلمیح می گویند.
آرایه تلمیح دارد :اشاره به سوره الرحمن ( انسان را آفرید و به او قدرت تکلم داد)
در جمله اول فعل حذف شده است. استفاده از واژه »اندر« ویژگی تاریخی است.
سخن گفتن : مصدر است و مفعول جمله .
خداوند بخشندۀ دستگیر کریم خطا بخش پوزش پذیر
معنای بیت: خداوند بخشنده ای که انسان را یاری می دهد و خطا بخشی که پوزش ما را می پذیرد .
بیت 2 جمله است .
آرایه های ادبی : دستگیر : کنایه از یاری دهنده / واج آرایی » -ِ و ش «
پرستار امرش همه چیز و کس بنی آدم و مرغ و مور و مگس
معنی بیت : همۀ چیز و کس فرمانبردار امر و دستور خداوند هستند.
بیت 1 جمله است .
آرایه های ادبی : بین » مرغ مور مگس « مراعات نظیر یا تناسب وجود دارد.
بنی آدم و مرغ و مور و مگس : مجاز جز به کل (از همۀ موجودات)
جمله اسنادی است . / پرستار امرش : مسند جمله / هستند: فعل حذف شدۀ جمله / همه
چیز و کس (بنی آدم و مرغ و مور و مگس )مسندالیه
یکی را به سر برنهد تاج بخت یکی را به خاک اندر آرد ز تخت
معنی بیت : خداوند هر کسی را بخواهد به مقام و بزرگی می رساند و هر کسی را بخواهد به پستی و
خواری می رساند.
بیت 2 جمله است .
آرایه های ادبی : آرایه ی کنایه : هر گاه نویسنده یا شاعر در باره ی امری پوشیده سخن بگوید به
طوری که معنای ظاهری عبارت مد نظر نباشد و معنای دورتر آن مد نظر باشد . می گوییم به کنایه
صحبت شده است. مانند : دست فالنی چسبناک است یعنی دزد است – گندم از گندم بروید جو
ز جو یعنی نتیجه هر عملی به همان عمل بر می گردد .
بیت دو کنایه دارد .1- تاج بر سر نهادن کنایه از به بزرگی رساندن 2- از تخت به خاک آوردن
کنایه از پست کردن
بین « بخت و تخت. » و« سر و َبر » : جناس ناقص حرفی /
آوردن دو یا چند کلمه که دقیقایا تقریباً در نوشتار به یک صورت باشند امامعنایآن ها متفاوت باشد. انواع جناس : الف( جناس تام : دو کلمه دقیقا مثل هم باشند ولی معنای آن ها
متفاوت باشد.مانند : روان( رونده ) ، روان ( روح) باز ( پرنده ) ، باز (باز کردن ) ب ) جناس ناقص حرکتی : که دو کلمه در حرکات با هم فرق دارند مانند: مهر ( امضا ) و مهر (محبت)
ج) جناس ناقص اختالفی : دو کلمه در یک حرف با هم فرق دارند مانند: یاد ، یار – سر ، بر
د ) جناس ناقص افزایشی : یکی از کلمات از کلمه ی دیگر یک حرف اضافه دارد. مانند : دست و دوست
تاج بخت : اضافه تشبیهی
اضافه ی تشبیهی :وقتی در یک ترکیب اضافی کلمه ی دوم به کلمه ی اول شباهت داشته باشد .
البته گاهی کلمه ی اول به دوم شباهت دارد مانند: لب لعل به این ترکیب ، اضافه ی تشبیههی میگویند وهراضافه تشبیهی ،آرایه تشبیه را درنوشته بوجود می آورد.
بیت آرایه ی تلمیح دارد ، اشاره به سوره آل عمران آیه ی 22 (حکومت و فرمانروایی را به هر کس بخواهد می دهد واز هر کس بخواهد می گیرد)
نکات دستوری : تاج بخت: مفعول جمله اول / « را» در بیت اول فک اضافه ( ِ ) می باشد یکی را به سر یعنی به سریکی / «را » در مصراع دوم نشانه مفعول است.
گلستان کند آتشی بر خلیل گروهی بر آتش برد ز آب نیل
معنی بیت : خداوند آتش دشمن را برای ابراهیم به گلستان تبدیل کند. و گروه فرعونیان را از آب نیل
به آتش جهنم ببرد.
بیت 2 جمله دارد.
آرایه های ادبی : آرایه تلمیح : اشاره به داستان عبور حضرت ابراهیم از آتش وغرق شدن فرعونیان
در آب نیل آرایه تضاد : بین آب و آتش /
نکات دستوری : آتش در بیت اول مفعول است . / خداوند : فاعل حذف شده هر دو بیت / خلیل :
متمم جمله اول گلستان کند : فعل جمله / گروهی : مفعول جمله دوم / آ ِب نیل : متمم / آتش :
متمم / بردند : فعل جمله
به درگاه لطف و بزرگیش بر بزرگان نهاده بزرگی ز سر
معنای بیت: بزرگان بزرگی خود را در برابر لطف و بزرگی خداوند فراموش کرده اند.
بیت 1 جمله است.
آرایه های ادبی :آرایه کنایه دارد، « ازسر نهادن » کنایه از « فراموش کردن » / آرایه تکرار :تکرار واژه بزرگ
َسر ، َبر :آرایه جناس ناقص اختلافی
نکات دستوری : بزرگان : فاعل / بزرگی : مفعول / درگاه لطف و بزرگیش : متمم /
از سر نهادند : فعل ویژگی تاریخی : آوردن دو حرف اضافه » به و بر« برای یک متمم
جهان متفق بر الهیتش فرومانده بر کن ِه ماهیتش
مردم جهان در خداوندی او هم فکر هستند اما در شناختن ذات وجودی خداوند ، ناتوان هستند.
بیت 2 جمله است .
آرایه ادبی : جهان : مجاز ظرف به مظروف / فرومانده : کنایه از ناتوانی
نکات دستوری : جهان : مسندالیه هر دو جمله / متفق : مسند / الهیتش : متمم /
کنه ماهیتش : متمم / فرومانده : فعل
بشر ماورای جاللش نیافت بصر منتهای جمالش نیافت
معنی بیت: انسان از خداوند بزرگ تر و زیباتر چیزی را نیافت و انسان حقیقت جمال او را درک
نمی کند . بیت 2 جمله است . آرایه های ادبی : جناس ناقص حرفی بین » َب َشر و َب َصر ، جالل و جمال « / موازنه بین کلمات دو
مصراع / بصر : مجاز »جز به کل« بصر جزئی از انسان به جای انسان به کار رفته است.
نکات دستوری : بشر و بصر : فاعل / ماورای جاللش ، منتهای جمالش : مفعول /
نیافت فعل محال است
تأمل در آیینۀ دل کنی صفایی به تدریج ، حاصل کنی
معنای بیت: اگر تو به وجود خودت بیشتر فکر کنی ، به تدریج پاکی را به بدست می آوری .
بیت 2 جمله است.
آرایه های ادبی : آیینۀ دل : اضافه ی تشبیهی
نکات دستوری : آیینۀ دل : متمم / تأمل کنی : فعل / صفایی : مفعول / یه تدریج : قید /
حاصل کنی : فعل مرکب
ُمحال است سعدی که راه صفا توان رفت جز بر پی مصطفی
معنای بیت:ای سعدی غیر ممکن است که راه پاکی را جز راه پیامبر توان رفت.
بیت 3 جمله است .
نکات دستوری : سعدی : منادا / مُحال : مسند / است: فعل اسنادی / راه صفا : مفعول /
راه مصطقی : متمم / توان رفت : فعل
سعدی : تخلص شاعر که در بیت آخر یا یک بیت قبل از آخرین بیت آورده می شود.
تحمیدیه : نوشته ای است که درابتدای هرمطلب یا کتاب آورده می شود ودرآن خدای راحمد وسپاس
می گویند، که درادبیات کشورما بیشتر کتاب ها با تحمیدیه آغاز شده است. ************************************************